Kompensation for prisstigning

LIGA Advokatpartnerselskab


Strandvejen 125
2900 Hellerup
CVR nr. 39374757

22. april  2019


”Kun 99,- pr. måned. For altid!”


Kan du så ændre prisen bagefter? Ja, det kan du godt.


MEN det kan være vildledende i strid med markedsføringsloven, og kan give forbrugeren ret til kompensation. Teleankestyrelsen har i en ny afgørelse givet en forbruger kompensation på 1.000 kr. (prisstigningen i ca. 6,5 år.), da Oister havde anvendt budskabet ”Kun 99,- pr. måned. For altid!”.


Hvad med de andre kunder? Der er risiko for, at alle forbrugere, som har et abonnement, der er markedsført med en ”for altid”/”for ”evigt”-pris, kan kræve kompensation. Det kan derfor være dyrt at markedsføre sig forkert.


Hvornår giver dine vilkår ret til prisstigninger? Retten til at ændre prisen kræver, at du har et gyldigt aftalevilkår, som giver ret til at ændre prisen. Hvis vilkåret er ugyldigt, kan det i sidste ende betyde, at forbrugerne kan kræve prisstigningen tilbagebetalt.


Det er afgørende, at virksomheden ikke har ubegrænset mulighed for at ændre aftalen, at kriterierne for ændringer fremgår tydeligt, samt overholdelse af krav om varsling og opsigelsesadgang. Vilkår som ”Vi har ret til at ændre aftalen uden varsel.” vil ikke leve op til kravene.


Du kan læse afgørelsen fra Teleankenævnet her.