Fordels og medlemsklubber

LIGA Advokatpartnerselskab


Strandvejen 125
2900 Hellerup
CVR nr. 39374757

2. maj  2019


Fordels- og medlemsklubber: Har dine kunder krav på at få deres abonnementsbetalinger tilbagebetalt?


Hvis køb af produkter/fordelagtige priser er betinget af et abonnement (fx fordels- og medlemsklubber), skal webshoppen tydeligt oplyse om abonnementet til forbrugerne. Forbrugerombudsmanden har netop offentliggjort en kvikguide om ”Webshops salg af abonnementer”.


Hvordan og hvornår skal oplysningerne gives? Oplysningerne om abonnementet skal fremgå klart, tydeligt og med samme meddelelseseffekt som produkternes priser, dvs. på samme måde som produkterne markedsføres. Oplysningerne om abonnementet skal fremgå både før, under og efter købet. I kvikguiden kan du se eksempler på, hvordan du kan give oplysningerne i overensstemmelse med reglerne.


Konsekvensen, hvis du ikke gør det rigtigt? Der er risiko for, at:

• forbrugeren kan kræve abonnementsbetalinger tilbagebetalt

• betalingen er uautoriseret i strid med betalingsloven

• markedsføringen er vildledende, hvilket kan straffes med bøde.


Orienteringsmøde om kvikguide sidst i maj 2019 hos Forbrugerombudsmanden. Information om mødet vil blive lagt på Forbrugerombudsmandens hjemmeside. Du finder kvikguiden her