Forbrugerombudsmandens indsatsområder 2020



21. januar 2020 

 

Forbrugerombudsmandens indsatsområder 2020

 

Klassisk markedsføring

  • Skjult reklame. Forbrugerombudsmanden finder det meget vigtigt, at der generelt er tillid til medierne. Der vil være fokus på brug af medarbejder og markedsføring på Instagram, magasiner og aviser
  • Greenwashing/grøn markedsføring
  • Vildledende telefonsalg
  • Forbud mod e -cigaretter


    Børn og unge

    • Markedsføring til børn
    • Forbud mod alkoholreklamer


     Data

    • Brug af data i markedsføringen
    • Samtykke til direkte markedsføring


     Abonnementer

    • Urimelige aftalevilkår
    • Fordelsklubber
    • Leasing


    Betaling

    • Uautoriserede betalinger, betalingslovens § 82 og ulovlige reservationer af beløb på konti
    • Betalingsformer
    • Gebyrer, herunder brug af drip pricing og miljøtillæg


    Lån

    • Kreditvurderinger
    • Kreditoplysninger
    • Inkasso

     

    Forbrugerombudsmanden har desuden oplyst, at der for så vidt angår prismarkedsføring – selvom det ikke er et særligt indsatsområde – løbende vil komme sager, som vil blive behandlet. Retningslinjerne for prismarkedsføring forventes at blive revideret i slutningen af 2020.

    LIGA Advokatpartnerselskab


    Strandvejen 125
    2900 Hellerup
    CVR nr. 39374757