Forbrugerombudsmanden og Facebook

LIGA Advokatpartnerselskab


Strandvejen 125
2900 Hellerup
CVR nr. 39374757

16. august 2018


Forbrugerombudsmanden har i dag gjort det klart, hvordan virksomheder kan bruge Facebook til markedsføring.


Konkret handler det om funktionen ”inviter til side”, som kan aktiveres af en virksomhed, der har en Facebook profil. Funktionen giver mulighed for, at virksomheden, via en notifikation, automatisk inviterer en bruger til at ”synes om” virksomhedens Facebook profil, hvis brugeren har ”synes godt om” et opslag eller billede fra virksomheden. Notifikationen sendes dog uden, at brugeren har forholdt sig til resten af virksomhedens Facebook profil.


Efter Forbrugerombudsmandens vurdering, må en virksomhed kun invitere en bruger til at ”synes godt om” sin side, eller på anden måde rette kontakt via en profil på Facebook, hvis brugeren har givet et samtykke til dette.


Blot fordi en bruger har ”syntes godt om” noget på en virksomheds Facebook profil, giver det med andre ord ikke virksomheden ret til at sende yderligere notifikationer eller markedsføringsmateriale til brugeren.


Sagen skal tages til udtryk for, at Facebook som platform og medie, også for danske virksomheder, er underlagt markedsføringslovens krav ved direkte markedsføring. Dette vil også gælde for lignende funktioner på andre sociale medie platforme.


Du kan se sagen i sin helhed her.